The education of inmates and former inmates of the prison system: a proposal for resocialization through the UERR.

Authors

  • Adriny Sabrina Ferreira do Santos
  • Edgard Vinícius Cacho Zanette

Keywords:

Social Reintegration, Education, Work, Public Safety

Abstract

The importance of promoting effective alternatives for the reintegration of offenders and minimizing the emergence of new offenders are topics that are constantly on the agenda of the national media. However, discussions on this topic often do not generate concrete actions that improve the current conditions of inmates and former inmates of the prison system. Furthermore, there is a lack of studies and research on the constitutional and infra-constitutional lines that address the subject. In this sense, we will address the issue of providing educational assistance, through distance learning, to inmates and former inmates of prison units, aiming at their respective reintegration into the job market, as measures capable of contributing to the reduction of criminal recidivism rates, the promotion of human rights and, consequently, to the materialization of real improvements in the much-needed public safety.

Author Biographies

Adriny Sabrina Ferreira do Santos

Bacharel em Direito (Cathedral);

Especialista em Direito Processual Civil – Anhanguera;

Mestre em Segurança Pública, Direitos Humanos e Cidadania - Universidade Estadual de Roraima (UERR).

Edgard Vinícius Cacho Zanette

Licenciado em Letras-Português (Claretiano). Bacharel/Licenciado e Mestre em Filosofia - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE);

Doutor em Filosofia - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP);

Professor e Coordenador do Mestrado Profissional em Segurança Pública, Direitos Humanos e Cidadania - Universidade Estadual de Roraima (UERR).

References

ALMEIDA. Maria Elizabeth Bianconcini de. Prática e Formação de Professores na Integração das Mídias. Salto para o Futuro. Ministério da Educação, 2003.

FIORENTINI, Leda Maria Ragearo. Questões pedagógicas e curriculares da formação continuada de professores a distância. Salto para o Futuro. Ministério da Educação.

MIRABETE, Julio Fabbini. Execução Penal. 11. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MORAES, Voltaire de Lima. Reflexões sobre o Cumprimento das Penas Privativas de Liberdade, os Regimes e o Sistema Prisional. Porto Alegre: Revista da AJURIS, v. 42, n. 138, Junho, 2015.

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Relatório de Reincidência Criminal. 2015. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/relatoriopesquisa/150>. Acesso em 12 dez. 2017.

SÁ, A. Sugestão de um esboço de bases conceituais para um sistema penitenciário. São Paulo: Manual de projetos de reintegração social, 2005.

SANTOS, L. O trabalho como Direito Humano e Fundamental. São Paulo: LTr Editora Ltda, 2015.

VALENTE, J.A. Diferentes abordagens de Educação a Distância. Artigo Informática na Educação – TV Escola, 1999. Disponível no site: http://www.proinfo.mec.gov.br.

Published

2024-07-18

How to Cite

Sabrina Ferreira do Santos, A., & Vinícius Cacho Zanette, E. (2024). The education of inmates and former inmates of the prison system: a proposal for resocialization through the UERR. PMPA Scientific Journal IN REVIEW, 1(1), 87–99. Retrieved from https://periodicos.pm.pa.gov.br/index.php/pmpaemrevista/article/view/10

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.